31è MMVV: Més estrenes que mai en una pluja contínua d’agradables sorpreses
La 31a edició del Mercat de Música Viva ha omplert Vic de música de tots els gèneres i procedències
La 31a edició del Mercat de Música Viva ha omplert Vic de música de tots els gèneres i procedències
Toni Carrasco (Foto: Josep M. Costa).- La música no entén de lloc, de llengua, d’entorn, de raça o de costums però tothom la segueix si vol, allà on sigui. Un any més, i en van trenta-un, el MMVV Vic ha demostrat que la música és art, cultura, llibertat, mestissatge, tolerància, fusió de cultures, respecte, pluralitat, alegria i tristesa en tots els àmbits de la vida quotidiana: en el cotxe particular, en la llar familiar, en els transports públic, a la televisió, a la ràdio, als carrers, als missatges de mòbil, a internet, a les xarxes socials i en resum, arreu.
I en aquesta edició les estrenes han plogut com mai i les sorpreses agradables han abundat tant o mes que en anys anteriors. Els concerts més multitudinaris al Sucre i la plaça Major no han defraudat a la majoria, tot i que els caps de cartell potser no eren tan coneguts com en anys anteriors.
Pel Sucre han passat, entre d’altres, Deva, Lildami, Buhos o Adala&The same song band. I per la plaça Major, amb menys gent que en anys anteriors, hem pogut escoltar un eclecticisme profund on es barrejava el pop meta-metafísic d’El Petit de Cal Eril amb l’indie-pop dels Dorian (uns barcelonins que triomfem a Sud-amèrica però que viuen prop d’Espinelves) o els The Crab Apples. El divendres a plaça ja vam poder gaudir del contundent so balcànic de la femenina i reivindicativa Balkan Paradise Orchestra, el reggae més nigerià i lleidatà dels Koers i del gran descobridor i inventor de la rumbia, el garriguenc Joan Garriga (ex-Dusminghet i ex-Tropa Kungfu) acompanyat del mariatxi galàctic.
Però el nucli central del Mercat, com en els darrers anys, ha estat situat al teatre Atlàntida i el seu entorn amb les dues carpes Vermella i Negra. I la zona de Food Trucks just al seu costat. Hi hem pogut veure agradables sorpreses i estrenes musicals tan diverses com Bakanoa (Colòmbia/ Catalunya), el swing extremeny i simpàtic dels Berzosax Ensemble, el synth-pop de la vigatana Carla amb el seu estil i inspiració que ens porta a terres islandeses, els gal·lesos Chroma, Clàudia Cabero Duo, Espaldamaceta, més pop metafísic amb el Ferran Palau, l’indie portuguès i instrumental de Filho da Mae, Gemma Abriè, Getrudis, el flamenc d’autor del gadità Javier Ruibal, Joan Masdéu i les seves cançons ja nostàlgiques dels Whyskin’ns, Jorge Da Rocha, Joseba Irazoki eta Lagunak, Julianne Heinemann guanyadora del Puig Porret 2018 amb L’últim camí de Walter Benjamin i la barreja mestissa de La chiva Gantiva (Colòmbia, Vietnam, Bèlgica i Xile).
Flamenc, rumba, rock, pop, soul... de tot i més
També en els escenaris de l’Atlàntida i carpes s’hi ha dut ha terme els concerts del rock alternatiu amb un profund missatge dels andalusos Lagartija Nick, el fado més sincer i intimista de Lina amb Raül Refree, la fusió única de flamenc i música pansori de Los Aurora i el grup coreà Band Dulda, l’electropop basc de Lumi, el sempre únic i inclassificable pianista Marco Mezquida, el rock de Maria Guadaña, la música ètnica i flamenca de Maruja Limon, la música urbana de l’Equador amb Mateo Kingman, Mazoni, l’experiment de pop acústic de Nico Roig, el soul més autèntic i actual dels holandesos Michelle David&The Gospel Sessions, els portuguesos Palankalama, el jazz de Pere Navarro, la rumba i la tarantel·la més gamberra dels Rumbaristas ( Bèlgica, Espanya, França i Itàlia) o el sorprenent flamenc-fusió en euskera amb acompanyament de la txalaparta dels Sonakay.
La plaça dels Màrtirs amb els seus programes Off de les Esmuc/ Taller de Musics i Sona 9 ha ofert concerts tan variats i profunds com els de Rúpits, Fok, Relat, Tribade, Joina, Flor de Canela, Paula Peso, Amulet, Keila Elm, L’últim Europeu o la intimista cançó d’autor de Sandra Bautista. La Cava de Jazz i el Casino també han ofert concerts diversos. Però han estat els carrers més cèntrics de la ciutat, sobretot dissabte al vespre i nit, els que s’han omplert de música i públic malgrat l’amenança de la pluja.
Les activitats estrictament professionals, a l’Atlàntida
A l’Atlàntida també s’han portat a terme gairebé totes les activitats professionals que el MMVV de Vic genera entre el dimecres 18 i el dissabte 21. El pols, el muscle la columna vertebral i el cor del Mercat viu dins les parets de l’Atlàntida on fins a 750 agents dels àmbits del sector musical han viscut un programa intens. No tan sols musical sinó també professional com l’assemblea general ASACC; la jornada per a tècnics municipals i programadors públics; les presentacions d’empreses de management; la xerrada divulgativa de Cultura amb Causa 2020; les presentacions de l’Institut Valencià de Cultura, el govern d’Euskadi, el Why Portugal, la Junta d’Extremadura o la Xarxa de Músiques de Catalunya; la reunió de la junta directiva de Joventuts Musicals de Catalunya o la conferència de plena actualitat, del FWMF, sobre els protocols contra la violència de gènere als festivals que va anar a càrrec d’Anna Sala, Núria Rams i Patrícia Roldan del Bioritme Festival.