Arnau Rovira: 'Sentim que la Generalitat i, sobretot, l’Estat espanyol ens tracta com a ciutadans de segona i és intolerable'
Vic, Manlleu i Centelles exigeixen que es compleixin els terminis d’obra de l'R3
El tall de la línia R3 entre Parets del Vallès i La Garriga, que començarà els propers dies i s’allargarà durant 16 mesos, tindrà un fort impacte en diversos municipis d’Osona. Davant d’aquesta situació, alcaldes i ajuntaments de la comarca reclamen garanties en el servei de transport alternatiu i més inversió per accelerar els trams pendents del desdoblament ferroviari.
Vic: “Un repte enorme que genera incertesa”
L’alcalde de Vic, Albert Castells, alerta que el tall de l’R3 “és un repte enorme i no s’ha treballat amb prou previsió”. A la capital d’Osona, el primer cap de setmana d’octubre també es tallarà el trànsit ferroviari per les obres de prolongació de la via 2 de l’estació de Vic. En aquest cas, Renfe ha previst un pla alternatiu amb 10 busos entre Vic i Balenyà-Tona-Seva.
Castells insisteix en la importància de garantir la freqüència i puntualitat dels busos alternatius. “El que més ens preocupa és la improvisació i la desinformació”, afirma. L’Ajuntament reclama que es reforci la informació per tots els canals i es garanteixi que cap usuari es quedi sense plaça si ha comprat bitllet.
Manlleu: “Ens sentim abandonats i de segona”
A Manlleu, el malestar és encara més evident. El seu alcalde, Arnau Rovira, denuncia que la seva ciutat no només pateix el tall de la línia sinó que, a més, no té cap projecte concret per al desdoblament ferroviari més enllà de Vic en direcció nord. “És ciència-ficció”, assegura. A més, lamenta l’estat actual de l’estació: “Façana degradada, sense bar, sense lavabos… sembla que hagi de caure”.
Rovira reclama solucions immediates, com una línia directa de bus entre Manlleu i Barcelona mentre duri el tall. Recentment ha enviat una carta al ministre de Transports perquè visiti personalment la ciutat i conegui la situació.
Centelles: “Un punt neuràlgic amb il·lusió però amb reptes”
Centelles serà un dels punts clau del dispositiu de transport alternatiu. Els usuaris d’Osona que baixin del tren podran agafar busos llançadora cap a Barcelona. El seu alcalde, Josep Paré, ho viu amb una barreja de “solidaritat” i “il·lusió”, però admet que la situació comportarà incidències importants: “Afecta una escola, un supermercat i tota la mobilitat”.
Paré posa el focus en la senyalització i les marquesines de protecció instal·lades al municipi i demana un missatge de “tranquil·litat i confiança” per part de les administracions.
Reclam per una inversió real a Osona
Tant Vic com Manlleu reclamen que la comarca deixi de ser una assignatura pendent en matèria d’infraestructures. “Necessitem prosperar”, diu Castells, “som un territori que ha crescut demogràficament, amb milers de persones que es desplacen cada dia, però no tenim les infraestructures que ens mereixem”.
El tram de desdoblament entre Vic i el riu Mèder fa més de dos anys que està en obres i encara no se’n veu el final. Els alcaldes exigeixen a l’Estat i a la Generalitat que facin una inversió compacta, coordinada i amb terminis clars.
El greuge comparatiu: “Hi ha ciutadans de primera i de segona”
Al nord d’Osona i al Ripollès, on no hi ha desdoblament projectat, la sensació de greuge és clara. “Sentim que la Generalitat i, sobretot, l’Estat espanyol ens tracta com a ciutadans de segona i és intolerable”, afirma l’alcalde de Manlleu. Un missatge que també repeteixen des de la Garriga, que exigeixen posar fi a aquestes diferències territorials.
Els municipis reclamen que el desdoblament de l’R3 sigui total, complet i amb igualtat d’inversió per a totes les comarques afectades per la línia. A Osona, els ajuntaments ja han deixat clar que estaran molt atents des del primer dia del tall.