Els usuaris d’Osona afrontaran 16 mesos d’afectacions severes a l’R3 pel desdoblament de via
El tall de circulació s’allargarà des del setembre de 2025 fins el gener de 2027
La nova fase d’obres per desdoblar la via de l’R3 afectarà de ple els usuaris d’Osona, especialment a municipis com Centelles, Tona, Balenyà o Vic, amb un tall de circulació ferroviària que s’allargarà 16 mesos seguits, des del setembre del 2025 fins al gener del 2027. La interrupció de servei es farà en dues fases i requerirà un pla alternatiu de mobilitat per carretera amb busos llançadora entre diversos punts de la línia.
Primera fase: tall entre l’Hospitalet i la Garriga
Del setembre de 2025 fins a l’abril de 2026, quedarà tallat tot el tram entre l’Hospitalet de Llobregat i la Garriga. Això obligarà els passatgers d’Osona a baixar a Centelles i continuar el trajecte en busos directes o amb parada a totes les estacions fins a Barcelona. També es faran connexions directes entre Centelles i Barcelona (amb algunes extensions fins a Vic), així com entre la Garriga i Barcelona.
En aquest període, es calcula que uns 21.000 usuaris diaris es veuran afectats. A més, per alleugerir l’impacte, altres línies com l’R2 i l’R4 circularan amb trens en doble composició.
Segona fase: tall entre Mollet i la Garriga
A partir de l’abril de 2026 i fins al gener de 2027, es recuperarà la circulació entre l’Hospitalet i Mollet, però continuarà el tall entre Mollet Santa Rosa i la Garriga, afectant directament els viatgers que es desplacen des de Centelles, Balenyà, Tona o Vic cap a l’àrea metropolitana. En aquesta fase, els afectats seran prop de 12.000 persones diàries.
El servei es garantirà amb busos amb parada a totes les estacions entre Centelles i Mollet i també amb connexions directes entre la Garriga i Barcelona, i entre Centelles i Mollet Santa Rosa. Els horaris es mantindran amb una freqüència de 30 minuts i reforços a les hores punta.
Un tall de gran impacte i llargada excepcional
Aquest tall de circulació no té precedents a la línia R3, i serà més llarg del previst inicialment. El pla alternatiu de busos licitat per Renfe inclou més de 600 expedicions diàries, amb 32.000 places per dia i un pressupost global de 68 milions d’euros.
A Osona, l’estació de Vic continuarà operativa cap al nord, però per anar cap a Barcelona caldrà fer ús del transport alternatiu. Els busos, amb sortida des de Vic i Centelles, tindran opcions de parada directa i a estacions intermitges.

Obres complementàries a Osona
Durant aquest període també s’executaran altres obres al territori com la nova subestació elèctrica entre Vic i Taradell, una infraestructura clau per reforçar el servei en el futur. El desdoblament de via —encara inexistent a l’R3— ha de permetre millorar freqüències i capacitat de resposta davant incidències.
El desdoblament, més necessari que mai
L’R3 continua sent una línia de via única en molts trams, cosa que genera retards i limita la capacitat del servei. Amb aquest desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga (17 km), es farà un pas endavant cap a una xarxa més eficient. Tot i això, el cost serà alt en forma d’incomoditats per als viatgers habituals d’Osona durant més d’un any i mig.