Música religiosa: misticisme i emocions
Enguany celebra la seva XIV edició del Festival BBVA de Música Religiosa de Vic
Text i fotos: Toni Carrasco. L'església barroca de la Pietat de Vic, construïda al segle XVII sobre les restes de l'antiga església de Sant Sadurní i que és obra de Francesc Morató de, és un any més el centre neuràlgic de la XIV edició del Festival BBVA de Música Religiosa de Vic i que es programa habitualment coincidint amb la Setmana Santa.
Aquest any va començar les seves activitats el passat 19 de març amb l'acte inaugural i la participació musical d'Anna Costa al violoncel i de l'organista Vicenç Prunés que va presentar el CD Música sacra del bisbat de Vic, s. XX-XXI. Aquest primer acte també va incloure una conferència d'Oriol Pérez.
La Passió segons Sant Marc de J.S. Bach va ser l'obra escollida per oferir, en aquest cas des de l'església de Sant Domènech, amb els BZM Ensembre i l'Escola Coral de l'EMVIC.
El diumenge 25 l'escenari escollit fou església de Sant Pere de Casserres amb l'actuació de la Coral Canigó i el Cor de Nois de l'EMVIC. En aquesta ocasió van oferir un repertori anomenat Magníficat.Cants a Maria, amb peces com Stabat Mater de Sudanell, Gozzos de nos dolores peça popular de Sardenya, Tota Pulcra peça de Còrsega o el Magníficat de la Vall d'Àsua que és una composició popular del Pallars Sobirà. També, sota el mestratge director de Sebastià Bardolet, Maria Mauri i Xavier Solà, vam gaudir de l'Ave Maria d'Stravinsky i els Magníficats de Arvo Pärt o Vic Nees. El concert va cloure amb l'Stabat Mater, que habitualment s'interpreta durant la processó dels Armats de Vic
El dilluns 26 va tenir lloc l'actuació dels Ensemble O Vos Omnes amb el Lauda Dramatica, en un concert basat en dos oratoris de dos grans compositors del Barroc com són Carissimi i Charpentier.
El Festival va continuar aquest dimarts 27,de nou a La Pietat, amb el pianista rus Vladislav Bronevetzky, que va oferir un sensible concert dividit en tres parts: Naixement, Passió i mort i Resurrecció. Cada un dels fragments interpretats en cadascuna de les parts del virtuós concert oferia una imatge de frontals, escena o retaules d'esglésies catalanes com Santa Maria de Rubió, Verdú, Sant Joan de les Abadesses o la Seu de Manresa.
Ahir dimecres li va tocar el torn al Duo Cum Cantico, format pel baríton Xavier Pagès i el músic Santiago Figueras a la tiorba i guitarra barroca.
I finalment avui dijous sant, dia 29, la cloenda del XIV Festival anirà a càrrec del consagrat guitarrista, Toti Soler, amb més de cinquanta anys dalt dels escenaris i la sensual veu de la jove cantant, ara establerta a Centelles, Gemma Humet. Una comunió d'experiència i sensibilitat poètica en una trobada única.