Una onada de música i sentit crític prova de frenar la calor al Clownia
Sant Joan de les Abadesses torna a passar de 3000 a 8000 habitants en un sol cap de setmana
Guiu Grau.- De 3000 a 8000 habitants. Aquesta evolució demogràfica és la que es va viure el passat cap de setmana a Sant Joan de les Abadesses. En plena onada de calor, el poble ripollenc va acollir una vegada més el Clownia, el festival organitzat pel grup Txarango que aglutina activitats culturals, festives i musicals i també un fort component social amb xerrades, debats i tallers.
Dijous s’hi va donar el tret de sortida tot amb l’obertura de la zona d’acampada i el rap electrònic i el trap amb Pupil·les i Lildami a la Plaça Major, escenari on totes les activitats que s’hi programen són gratuïtes i obertes al públic. Divendres va ser el torn del debut de l’escenari principal i l’àgora. A la tarda, a l’Àgora es va poder gaudir de les íntimes cançons de Judit Neddermann i de l’explosió adolescent de la Suu.
Ja de nit, a l’escenari principal, Joan Dausà va obrir el meló amb un públic notable però no multitudinari i molt familiar que van cantar a ple pulmó hits del de Sant Feliu de Llobregat com “Jo mai mai” o “La Gran Eufòria”. Sense gaire temps per respirar va ser el torn d’un dels plats forts del festival i, sens dubte, el principal favorit per endur-se el tron de reis de l’estiu al nostre país. Oques Grasses omplien el Clownia amb l’esclat musical del seu últim disc Fans del Sol (Halley Records 2019). La programació va continuar amb dos dels altres grups de moda del moment musical català, fet que provoca que es repeteixin molt sovint cartells festival rere festival i festa major rere festa major: Buhos i Doctor Prats. Tots dos concerts van gaudir de l’entusiasme d’un públic entregat. Finalment Mafalda va tancar els concerts amb un directe combatiu i hipnòtic a parts iguals i Malandras DJs tancava definitivament la nit.
Di-versiones atura l’onada de calor
Dissabte al migdia Di-versiones va realitzar el seu ja esperadíssim concert a la Plaça Major. Ni el sol ni cap mena d’onada de calor és capaç d’aturar el poder de convocatòria dels de Calonge que, tal com van explicar, tot i haver arribat a Sant Joan a les 6?h del matí d’un altre bolo, no podien faltar a la cita. L’osonenc Tremendu va realitzar el paper de taloner d’una forma impecable
Les últimes actuacions a l’escenari principal es van resoldre amb el reggae dels ex-Gossos Nacho Tarrés & The Wireless, l’esclat instrumental de la Companyia Elèctrica Dharma i la festivitat de Green Valley, Itaca Band i Tremenda Jauria. Cal destacar d’aquella nit el convidat internacional d’aquesta edició, els colombians LA-33 que van fer ballar els petits Clowns amb els seus ritmes llatins.
Anticapitalisme i “Cuixart President”
A l’espai consciència, com a cada edició del festival s’hi van poder viure i veure parades, debats, xerrades i reflexions al voltant dels valors que el Clownia pretén englobar. El lema d’aquest any era “El capitalisme mata el planeta” i les reflexions al voltant del sistema actual i les seves perversions quotidianes i globals es van entrellaçar amb xerrades al voltant de la perspectiva de gènere i la repressió de l’Estat Espanyol. El mític “Ho tornarem a fer” de Jordi Cuixart presidia l’escenari de la Plaça amb una pancarta i el crit de Cuixart President va ser un dels més aplaudits de la xerrada “Caos global i resistències culturals” impartida per Carol Costa, membre de Circo No Ato de Brasil, Rita Fittipaldi, Tremenda Jauría, Alguer Miquel i Iván Prado. Per l’espai consciència també hi va passar el meteoròleg Tomàs Molina acompanyat de Marina Abad, Sergi Nuus, María García i Marta G. Rivera per parlar sobre l’emergència climàtica.
Crítica dins d’un espai crític
Un altre dels fets destacats d’aquesta edició és l’aparició de la campanya “Fora Estrella Damm del Clownia” amb què els impulsors denunciaven, a base de cartells, pancartes i pamflets, que el Clownia era un festival “d’alticapitalisme de postureo” que el que feia era reproduir aquesta visió global, focalitzant-ho amb el principal patrocinador del festival des de la primera edició a l’última: l’empresa Estrella Damm.