Vic construirà el 2025 un nou pont al riu Gurri, on fa quatre anys van morir dos treballadors
CCOO demana celeritat en l’execució del projecte per garantir la seguretat a la carretera que uneix amb Santa Eugènia
CCOO demana celeritat en l’execució del projecte per garantir la seguretat a la carretera que uneix amb Santa Eugènia
Laura Busquets (ACN).- L’Ajuntament de Vic, de la mà del de Santa Eugènia de Berga, construirà una nova passera sobre el riu Gurri en el punt on fa quatre anys dos treballadors de l’escorxador Le Porc Gourmet van perdre la vida. La regidora d’Urbanisme de Vic, Ester Coma, ha explicat que el nou pont que travessa la carretera secundària que uneix Vic i Santa Eugènia permetrà incrementar per sis el pas d’aigua. “La gent ha d’anar a treballar i els hem de garantir que sigui d’una manera segura”, ha dit Coma. Des de CCOO, sindicat majoritari a Le Porc, celebren el projecte, però demanen celeritat en l’execució. A més, volen que l’empresa elabori un pla de mobilitat. La passera hauria de ser una realitat abans d’acabar el 2025 i té un pressupost de 262.000 euros.
La primavera del 2020 dos homes que es dirigien a treballar a l’escorxador Le Porc Gourmet van ser arrossegats per l’aigua del riu Gurri mentre travessaven la passera de la carretera que uneix Vic i Santa Eugènia de Berga. Per trobar els desapareguts es van mobilitzar diversos cossos d’emergències. Una de les víctimes es va trobar l’endemà mateix a la zona, però el cos de la segona no va aparèixer fins setmanes després al riu Ter. La carretera és molt freqüentada per veïns, però sobretot per treballadors del polígon de Santa Eugènia que viuen a Vic. L’empresa més gran del polígon és Le Porc Gourmet, amb uns 1.500 treballadors.
La regidora d’Urbanisme de Vic, Ester Coma, ha explicat que l’aprovació inicial del projecte executiu per construir la passera consisteix en la construcció d’un pas elevat de formigó de tretze metres de llargada i cinc d’ample que substituirà l’actual. El problema ara mateix és la capacitat del pas d’aigua, ja que quan hi ha grans plogudes s’hi encallen troncs o objectes que els incívics llancen al riu. “Ara aquest pas d’aigua és molt limitat”, ha explicat Coma. Amb el nou disseny s’aconseguirà que hi pugui passar el cabal màxim en aquesta zona en casos de grans plogudes. “Només en casos de grans tempestes tipus Glòria encara tindríem desbordaments”, ha puntualitzat.
El projecte de la nova passera també preveu mantenir les barreres que hi ha a banda i banda del pont i que s’activen quan hi ha grans plogudes. També contempla la il·luminació amb balises de alimentades per llum solar perquè el pont quedi ben il·luminat i els vianants, bicicletes o vehicles puguin veure per on circulen.
“Volem assegurar-nos que en cas d’una gran ploguda, si la passera queda tancada, no hi continuï passant la gent, perquè ara ens trobem que a vegades per la necessitat saltaven la tanca”, ha lamentat Ester Coma. “Ens hem d’assegurar poder anar tots ben coordinats perquè en cas de grans plogudes la passera no es faci servir”, ha afegit.
De fet, la voluntat de Vic és que aquesta carretera, l’Antic Camí de Taradell, es converteixi en un camí només per a veïns, bicicletes i vianants. “Estem treballant quina forma legal és necessària perquè aquest camí deixi de ser una drecera per a veïns que van de Santa Eugènia a Vic i es converteixi en un camí per aquells que hi viuen, bicicletes i vianants i així augmentar-ne la seguretat”, ha dit Coma.
CCOO demana celeritat
Des del sindicat CCOO, Juan Jiménez, secretari general de la Unió Intercomarcal del Vallès Oriental, Maresme i Osona, ha posat en valor l’aprovació del projecte via ple. “Portem quatre anys treballant amb les administracions per trobar una solució”, ha dit.
De la seva banda, el responsable de mobilitat del sindicat, Jaume Vernet, ha avançat que properament s’ha de celebrar una reunió a quatre bandes per parlar de la problemàtica de la mobilitat en què hi haurà l’Ajuntament de Vic, el de Santa Eugènia, el sindicat i l’empresa. “No només és necessari arranjar la passera, sinó que el camí també és molt estret, molt transitat, falta il·luminació i no reuneix condicions. S’ha de fer un projecte i l’empresa hi ha de participar”, ha assenyalat.
CCOO també demana una “bona connexió” entre Vic i Santa Eugènia i aposta perquè es faci realitat el carril bici que uneixi les dues poblacions, un projecte que està sobre la taula dels dos municipis des de fa anys.
Ara el projecte encara ha de rebre el vistiplau de l’ACA, tot i que la regidora d’Urbanisme de Vic es mostra optimista amb la resolució. Després caldrà engegar tota la maquinària amb la licitació i execució de l’obra.