Àgil
Mellow Yellow

'Pepeta Vilaró porta a domicili àpats saludables i adaptats a cada necessitat terapèutica'

Partint d’un menú de benestar general, han elaborat altres menús com el baix en sal, el baix en greixos, i el baix en carbohidrats, entre d’altres

Partint d’un menú de benestar general, han elaborat altres menús com el baix en sal, el baix en greixos, i el baix en carbohidrats, entre d’altres





Sara Oliver.- Portar a domicili menús saludables per a persones grans, amb mobilitat reduïda o dependents. Amb aquesta idea va néixer ara fa cinc anys l’empresa tonenca Pepeta Vilaró, de la mà de Santi Pons i Jaume Baulenas. Van començar a la cuina de La Nona de Tona i, a mesura que han anat creixent, han passat els fogons a Casa Tió, mentre que Pepeta se centra en el disseny dels àpats, l’atenció al client i la distribució. Ara, compten amb un equip de 8 persones   i donen servei a uns 200 usuaris recurrents setmanals.



Hem parlat amb Sant Pons perquè ens expliqui en què consisteix Pepeta Vilaró i com són aquests “menús per viure millor”.



 



Com va néixer Pepeta Vilaró?



Pepeta Vilaró va néixer el 2018 arran d’una idea de Jaume Baulenas, el soci fundador. D’aquí ve el nom de Pepeta Vilaró, en homenatge a les seves àvies, grans cuineres i cuidadores: Pepeta Baucells i Rosa Vilaró. La idea sorgeix d’una realitat que vèiem que cada vegada aniria a més: la piràmide demogràfica s’inverteix, l’any 2050 hi haurà molta població de gent gran i s’han de cobrir necessitats, sobretot al domicili, perquè la gent el que vol és poder viure al domicili amb qualitat de vida. D’aquí surt la idea de portar a domicili àpats adaptats per a gent gran, persones amb mobilitat reduïda i dependents.



 



A quines zones repartiu actualment?



Estem a Osona, el Bages, Vallès Oriental, Moianès, Maresme, ara comencem el Vallès Occidental... De mica en mica anem creixent.



 



Els menús de Pepeta Vilaró són sempre de dilluns a diumenge o s’adapten segons les necessitats de cadascú?



Nosaltres sempre diem que per fer una dieta equilibrada hem de servir un mínim de quatre dies a la setmana. Quan vam començar molta gent es pensava que era un servei de menjar a domicili puntual, però el nostre és un servei recurrent. Partint d’aquest mínim de quatre dies, es pot fer fins de dilluns a diumenge, si es vol dinar i sopar. I cobrint tots els 365 dies de l’any.



 



Hi ha permanència?



No, també pot ser un servei temporal per una baixa hospitalària, per exemple. La quota és mensual i van en funció del servei. Si hi ha dues persones al mateix domicili es fa descompte, i com més dies s’agafen els menús també.



 



A quins col·lectius us dirigiu principalment?



La idea era centrar-nos en la gent gran perquè cada vegada la societat envelleix més, però a mesura que ha anat passant el temps hem vist que aquesta necessitat va més enllà de la gent gran: gent depenent, gent vinculada de salut mental, amb mobilitat reduïda, gent que simplement es vol cuidar i no vol cuinar... Hem acabat arribant a molts més col·lectius.



Qualsevol persona ens pot demanar els menús, perquè nosaltres partim d’un menú de benestar general, que és per a tothom, i després hi ha les derivacions: menú baix en sal, el baix en greixos, el baix en carbohidrats per a diabètics... Tenim un gran ventall de menús de manera que tothom s’hi pot acollir.



 



De què consten els menús?



En el de dinar hi ha primer i segon, per sopar es poden demanar dos plats o només un. Les postres les donem com a opció perquè el que ens agrada promoure és l’activitat: si la gent pot sortir de casa a comprar els iogurts o la fruita, que ho faci.



 



Els plats es poden escollir?



Sí, en la pauta dissenyada setmanalment hi ha diferents plats per escollir. El menú més ampli és el de benestar general, on hi ha uns quatre primers i uns quatre segons. Les altres dietes més restringides tenen menys varietat, però com a mínim hi ha dos primers i dos segons per escollir.



 



Repartiu cada dia?



Fem tres visites setmanals, i mai entreguem el menjar del dia, sinó que portem el de l’endemà i el següent. Així garantim que, el dia que repartim, si passés alguna cosa, el menjar del dia ja el tenen a casa.



 



Més enllà dels beneficis a nivell de salut física, aquests punts de trobada  serveixen d’acompanyament emocional...



Sí, molta gent el que espera és que arribem a casa seva ja no només pel menú, sinó també per aquests minuts d’acompanyament, ja que hi ha persones que estan molt soles a casa. Sovint ja ens esperen a la porta, i si algun dia ens endarrerim 5 minuts, ja ens truquen. El nostre punt fort és aquesta atenció propera, amb un contacte molt directe ja sigui amb la persona usuària com amb la persona referent.



 



En aquest sentit, sempre reparteix la mateixa persona?



Sí, a cada usuari se li assigna un repartidor, una “pepeta”. Així s’estableix un vincle molt més fort de confiança.



 



A banda d’aquest servei enfocat a particulars, també treballeu amb col·lectius?



Fem petits col·lectius: centres de dia i residències de petit format. Són llocs on sovint tenen dificultats per gestionar els àpats i no els cobreixen els grans grups de càtering. Nosaltres ens allunyem de la definició de càtering, fem grups d’un màxim de 25 persones per poder mantenir el que fem als domicilis.



 



Què implica que tots els menús de Pepeta Vilaró siguin “saludables”?



El nostre eslògan és “menús per viure millor”, en el sentit que són saludables perquè s’adapten a les necessitats terapèutiques de la persona; perquè la pauta està dissenyada  per la Fundació Alícia; i, finalment, aquest acompanyament personal el fa doblement saludable.



 



Un dels punts forts de Pepeta és el seu regenerador per conservar els aliments. En què consisteix?



El microones és molt agressiu amb el menjar i el regenerador, en canvi, escalfa de mica en mica, com es feia abans al bany maria. Nosaltres repartim en fred, així que recomanem aquest petit electrodomèstic. A més, el nostre regenerador consumeix un 70% menys que un microones i conserva molt més el menjar.



 



Com s’ha d’utilitzar?



Al matí, havent esmorzat, els usuaris col·loquen el menjar a dins el regenerador i no se n’han de preocupar fins a l’hora de dinar, quan ja el tenen calent i conservant tots els seus nutrients i oligoelements.



 



S’ha de comprar a part?



El regenerador és una opció addicional al nostre servei, no està inclos en la quota. Tot i que normalment té un cost de 30€, actualment l’oferim a cost 0€ com a part de la nostra promoció d’estiu.



 



A Pepeta també us cuideu del medi. Quin sistema d’envasos utilitzeu?



Utilitzem envasos retornables, a cada entrega recollim els que vam servir a l’entrega anterior. Estem treballant per aconseguir un envàs 100% reutilitzable. Ara ho és el 85%, perquè la bossa que cobreix l’envàs retornable encara és de plàstic.



 



Què diries a les persones que s’estan plantejant confiar els seus àpats en Pepeta Vilaró?



El missatge seria sobretot per als familiars, perquè a la gent gran li costa molt el canvi. Sovint diuen, per exemple, que ja es poden fer el seu arròs i les seves patates, però menjarien sempre el mateix. Acaben sent els fills i filles els que veuen la necessitat de gestionar això. Com que el dia a dia ja és prou complicat per a ells, des de Pepeta Vilaró els donem un missatge de tranquil·litat i confiança, ja que cobrim aquesta necessitat dels seus pares i mares.


Més notícies de Entrevistes