'És molt important fer una neteja i desinfecció de l’aire condicionat una vegada a l’any'
En Manu ofereix servei de lampisteria a particulars, amb el lema ‘La feina ben feta’
En Manu ofereix servei de lampisteria a particulars, i amb el lema ‘La feina ben feta’, defensa que en el seu ofici són imprescindibles l’honestedat, la netedat i la puntualitat
Sara Oliver.- El seu pare era paleta, té un tiet que també és paleta i un que és fuster. Amb pràcticament tota la família del gremi, en Manu és, tanmateix, la primera generació de lampista, llauner i electricista. És al que s’ha dedicat tota la vida, una feina que l’apassiona. Explica que, a banda de la feina, sempre està provant coses a casa. ‘És una cosa personal, es porta a dins, com el mecànic que després de treballar es prepara el seu cotxe a casa’, assegura. Hem entrevistat a en Manu perquè ens parli de la situació actual del sector i ens expliqui tot el que pot arreglar o instal·lar a cases particulars.
Quins serveis ofereixes a Lampisteria Manu?
Em dedico a tot el món de l’electricitat, de l’aigua, d’instal·lació d’aire condicionat, calderes, calefaccions... L’única cosa que no toco és el gas. Sempre treballo de cara al particular perquè estic jo sol i donar servei a la indústria seria impossible. També tinc el certificat d’instal·lador per signar butlletins. És a dir, de cara a un usuari puc fer la feina i, a més, en cas d’una reforma més gran, també puc signar el butlletí d’electricitat.
A quines comarques treballes?
Treballo a Osona, el Ripollès i la Garrotxa, no cobro desplaçaments. Hi ha molta gent que em truca de la zona del Vallès però ja tinc molta feina per aquí.
Quines són les principals demandes ara de cara a la primavera-estiu?
Principalment aires condicionats. Hi ha moltíssima gent que no en té i aquest any en vol posar, però també hi ha gent que en té i que no refreda prou, que no funciona bé... perquè cal fer el manteniment. Abans la gent no feia el manteniment dels aires, i després de l’onada de calor de l’any passat s’han adonat que és molt necessari.
Cada quant s’ha de fer aquesta revisió?
La llei diu que és molt recomanable fer una neteja i desinfecció dels aires condicionats cada any. A més, cada 5 anys s’ha de fer una revisió del gas. Què vol dir això? Doncs comprovar els nivells de gas de l’aparell i si n’ha perdut.
Si la instal·lació està ben feta, el normal és que amb 5 anys hagi baixat una mica el gas, tan poc que no valgui ni la pena fer una recàrrega. Si porta ja deu anys sense carregar-se, sí que segurament ja necessita una mica més de gas perquè funcioni bé. Si en faltés molt, la màquina directament es bloqueja i deixa de funcionar.
Amb tanta demanda, podem aprofitar ara per revisar l’aire condicionat amb temps...
Sí, això ho intento remarcar bastant, però costa. Només ens adonem que s’ha de fer la revisió de l’aire condicionat quan ja fa calor, i la de la caldera quan engeguem el termòstat i no funciona o marca un error.
A Lampisteria Manu fas unes ofertes de revisions d’inici de temporada. En què consisteixen?
Sí, per facilitar les revisions. Sovint no truquen perquè hi ha la idea que, si truques al lampista, hauràs de pagar una gran factura. Per això he fet una mena de ‘menú setmanal’, amb un preu fix per a fer la revisió pertinent a l’inici de cada temporada, tant per aires condicionats com per a calderes.
Si en aquella revisió es troba que hi ha alguna cosa espatllada, llavors sí que s’avisa al client perquè si ho vol arreglar hi haurà un sobrecost. Però, per norma general, serà una neteja, una desinfecció i posada a punt per a un preu fix.
Quin és el procés des que decideixes posar aire condicionat fins que ja el tens en ple funcionament?
La primera visita és obligatòria perquè jo haig d’anar al lloc en qüestió, veure l’estança on es vol col·locar l’aire, i en funció d’això calcular si hi ha d’anar una màquina d’una potència o d’una altra. Aquell mateix dia programem el dia de la instal·lació. Mentrestant, aconsegueixo la màquina i el dia que vam quedar vaig a instal·lar-la.
També cal tenir en compte que, per norma general, a mitjans d’estiu s’esgoten els estocs de totes les marques. Aquest any, a hores d’ara, hi ha marques que ja s’han esgotat.
Quina és la garantia?
L’aparell dona una garantia de dos anys. Pel que fa a la instal·lació, jo legalment haig de donar dos mesos, però evidentment, si falla alguna cosa al cap de tres mesos, vindré a mirar-ho igualment i ho repararé.
Hi ha diferents preus d’aires?
El preu de la instal·lació és el mateix, l’únic que varia és el preu de l’aparell. És com si compres una tele: la instal·lació és la mateixa, però n’hi ha de marques més cares o més barates.
Ara també instal·les porters i videoporters. Hi ha demanda en aquest sentit?
Sí, normalment és gent que té un porter normal i se li espatlla i el vol substituir; o gent que vol canviar-lo per un videoporter. Amb un videoporter, quan piquen, automàticament veus la cara del que està a baix. A més, hi ha un sistema que va amb connexió a una aplicació del mòbil. Quan piquen, t’arriba com una videotrucada al mòbil, i pots despenjar estiguis on estiguis.
Si tens la casa a Vic i estàs de vacances a Andalusia, per exemple, quan piquen al timbre pots contestar. Tant per bo com per dolent: tant si és una persona que porta un paquet i vols obrir la porta des del telèfon; com si es tracta d’un lladre que vol comprovar que no hi ha ningú a casa, ja que en el moment en què tu contestes, ja marxa.
També instal·les fil musical. En què consisteix?
Antigament, el fil musical s’instal·lava molt, tant a les botigues coma casa. Abans era bastant car, ja que hi havia una centraleta i s’havien de passar fils per tots els altaveus que hi hagués per casa. Ara hi ha un sistema nou que va amb Bluetooth. Si ho vols muntar a un lavabo o una cuina, per exemple, s’instal·la una peça petita que va dins un caixetí, com un interruptor. Es passen els cables fins als altaveus, que es poden muntar al sostre o emportats a una paret, i amb el mòbil pots connectar-te a aquell aparell i escoltar la música com si fos un fil musical. Aquest sistema té un ventall molt gran de sortides i té força èxit. També pots muntar diversos equips que es comuniquen entre ells. És una cosa bastant xula i no és gaire cara.
Per altra banda, tens un servei d’instal·lació d’osmosis. Què és?
És la típica aixeta que hi ha a la cuina per beure aigua: tens l’aixeta habitual i al costat una de petita d’on surt aigua per a poder consumir. L’aparell agafa l’aigua de la xarxa i l’osmotitza, és a dir, fa una filtració microscòpica. La instal·lació és senzilla, només es tarda entre una i dues hores.
Una altra de les demandes creixents és la domotització de la calefacció. Per què la recomanes?
Abans simplement tenies el termòstat a la paret on regulaves la temperatura, i si marxaves de casa amb la calefacció a 22 graus, es quedava 22 graus tot el dia. Actualment hi ha molts sistemes amb els quals et pots connectar des del mòbil. Jo, per exemple, només que m’allunyi a mig quilòmetre de casa, automàticament la caldera passa a 19 graus. Quan estic entrant en aquesta àrea, la calefacció es posa en marxa.
Per què és important comptar amb un professional qualificat per a totes aquestes instal·lacions?
Quanta gent hi ha que s’ha trobat amb problemes per no optar per un professional? L’altre dia un client em va passar fotos d’una instal·lació del desaigüe que li van deixar a mitges...
Què cal per fer “la feina ben feta”?
Dedicació. Que el client quedi content i que no m’hagi de tornar a trucar pel mateix problema. Que em truqui per altres coses, però no pel mateix.